NAOS
home naos Over ons naos naos Referenties naos Samenwerking naos Contact naos Links
NAOS

Wat kunnen wij voor u doen?

Huisvestingsplan | Vastgoedmanagement | Oppervlaktebepaling | CAD-beheer | Onderhoudsplan | Projectmanagement

Wat kost uitbreiding van capaciteit precies en wat zal de opbrengst zijn?
Hoeveel meter nuttig, netto en bruto vloeroppervlak heeft mijn organisatie nu precies?
Hoeveel meter nuttig vloeroppervlak heeft mijn organisatie eigenlijk nodig?
Hebben wij al ons vastgoed goed in beeld; digitaal in CAD?
Is onze huisvesting veilig en efficiënt te gebruiken?

Deze, en veel meer van dit soort vragen, blijken in de praktijk lang niet altijd bevredigend beantwoord te worden.

NAOS heeft in de afgelopen jaren een breed scala opdrachten en projecten op het gebied van zorghuisvesting gerealiseerd, variërend van een second-opinion op de bouwplannen van een ziekenhuis tot de ontwikkeling van het CAD-beheer van een academisch ziekenhuis.

Wij bieden u, als opdrachtgever, professionele kennis en ervaring bij de ontwikkeling van huisvestingsplannen en bij het opzetten van adequaat beheer van uw vastgoed. Vooral bij dit beheer blijven essentiële zaken ondergewaardeerd die in uw bedrijfsvoering een cruciale rol spelen, zoals een goed overzicht van beschikbare ruimte, een meerjaren onderhoudsplan en een financiële analyse van opbrengsten versus (huisvestings)kosten.
Door juist deze zaken adequaat in te richten wordt een strategische visie en de vertaling daarvan naar concrete plannen realistisch en goed onderbouwd.

Strategisch huisvestingsplan

top!

Voor iedere organisatie, en zeker voor zorginstellingen, is het hebben van een strategische visie op het gebied van huisvesting van groot belang. Hoeveel ruimte is er nodig om de activiteiten goed te kunnen uitvoeren; waar moet die ruimte zich bevinden en hoe moet die er uitzien. Vaak accepteert een organisatie het gebouw als een hard gegeven en vormt het bedrijfsproces zich naar die situatie. Daardoor wordt niet het optimale resultaat bereikt.
Met een gedegen analyse wordt de feitelijk situatie in kaart gebracht en kunnen alternatieven en verbetermogelijkheden beoordeeld worden. NAOS werkt daarbij volgens een vast proces:

 

vastgoedplan NAOS

 

Aan de hand van de missie en visie van de opdrachtgever ontwikkelt NAOS toekomstscenario's en -plannen, waarin de vertaling van doelstellingen vanuit de primaire activiteiten van de organisatie plaatsvindt naar vastgoedbeleid.

Een voorbeeld: een zorginstelling wil binnen twee jaar een capaciteitsgroei van 20 % realiseren en denkt daarbij een nieuwbouw. Na het in kaart brengen en analyse van de bestaande situatie blijkt binnen de beschikbare gebouwen ten eerste een verbetering van de feitelijke bezetting met circa 7 % mogelijk en kan vervolgens een capaciteitsuitbreiding van 10 % bereikt worden zonder feitelijke uitbreiding van vloeroppervlak. Na deze optimalisering van het bestaande vastgoed is de beoogde, totale capaciteitsuitbreiding, realiseerbaar door een beperkte nieuwbouw, maar met een veel ruimer financieel kader.

Vastgoedmanagement

top!

Het beheren van vastgoed (property management) behoort voor veel organisaties niet tot de primaire doelstelling. Huisvesting draagt echter in belangrijke mate bij tot het bieden van goede zorg, onderwijs of dienstverlening. Daarnaast vormt vastgoed een aanzienlijke component in het eigen vermogen van veel organisaties, wat door de gewijzigde regelgeving in Nederland de afgelopen jaren erg belangrijk is geworden. De toekomst van veel ziekenhuizen, verpleeg-/verzorgingshuizen en onderwijsinstellingen hangt sterk af van hoe men in de komende jaren omgaat met het vastgoed.
NAOS richt zich primair op het, op efficiënte manier, inzichtelijk maken van het aanwezige vastgoed, op een zodanige manier dat deze informatie goed beheerd kan worden en dus actueel blijft. Dit leidt concreet tot de juiste digitale tekeningen, ruimte-overzichten, onderhoudsinventarisaties en financiële overzichten van de huisvesting, die gezamenlijk de basis vormen voor het vastgoedmanagement.
De kracht en toegevoegde waarde van NAOS ligt in de bundeling van deze informatie, waarmee deze direct bruikbaar is in de sturing van de organisatie en ontwikkeling van nieuwe plannen.

Oppervlaktebepaling

top!

NAOS verzorgt meetstaten van vastgoed volgens de NEN 2580, zowel op basis van beschikbare tekeningen als van feitelijk opmeting.
Digitale ruimte-informatie is, ondanks het grote belang voor de gebruiker, vaak niet of in heel beperkte vorm beschikbaar. De huidige CAD-tekensystemen, gekoppeld aan facilitaire managementsystemen bieden gebruikers en eigenaren van vastgoed ongekende mogelijkheden in het optimaliseren van het beheer van huisvesting. Weten hoeveel meter vloeroppervlak er beschikbaar is voor kantoren, of schoongemaakt moet worden, hoe groot de afstand is tot de voordeur, hoe groot de brandcompartimenten zijn; het zijn allemaal vragen die in dagelijks voorkomen en rechtstreeks beantwoord kunnen worden vanuit een goed, digitaal ruimte-informatie-systeem.

CAD-beheer

top!

De ontwikkeling van digitale tekensystemen is de afgelopen jaren in een stroomversnelling terecht gekomen. Niet alleen in technische zin door de ontwikkeling van snellere computers met meer geheugencapaciteit, maar ook functioneel door de koppeling van grafische functies met numerieke informatie. Mits goed opgezet in CAD kan vanuit de tekening direct de juiste informatie gegenereerd worden zoals vloeroppervlakte, inhoud, functie en vele andere gegevens. Hiermee kan rechtstreeks het technisch en facilitair beheer gevoed worden, maar zijn ook zaken zoals BHV plannen en bewegwijzering makkelijke en goed te organiseren.

In de praktijk wordt ruimte informatie door veel mensen afzonderlijk bepaald. Voor nieuwbouw tekent de architect de ruimte, vervolgens wordt dezelfde ruimte door aannemer, installateur en inrichter nog verschillende keren opgemeten. Na ingebruikname krijgt de opdrachtgever wat tekeningen, maar moet vervolgens voor een huurcontract, voor schoonmaak en veel andere toepassingen opnieuw met de meetlat rond.
Dat kan allemaal een stuk efficiënter.
NAOS biedt opdrachtgevers de deskundigheid in het organiseren van de opzet van digitale gebouwinformatie zowel vanaf nieuwbouw als in een bestaande situatie op een zodanige manier dat ruimte-informatie eenmalig, eenduidig en betrouwbaar bepaald wordt en vervolgens op een efficiënte manier beheerd kan worden.

Onderhoudsplan

top!

In veel gevallen wordt het technisch beheer van gebouwen en installaties uitgevoerd op basis van een kort historisch besef. De inspanningen van de afgelopen maanden en jaren en de conditie van een aantal willekeurig elementen zijn bekend, maar het overzicht over de werkelijk staat van opstallen en installaties en inzicht in de noodzakelijke investeringen in de volgende jaren ontbreekt.
De ervaring van enkele decennia technisch beheer van onroerend goed heeft NAOS vertaald naar een methodiek, waarmee van grof naar fijn de werkelijke staat van de gebouwen inzichtelijk wordt gemaakt. Dit inzicht wordt weergegeven in een meerjarenoverzicht van onderhoudsactiviteiten, waarmee enerzijds het financieel beheer gevoed kan worden en de noodzakelijke investeringsreserves op niveau gebracht kunnen worden, en anderzijds het operationele proces van technisch beheer bestuurd kan worden.
Bij dit alles zijn twee aspecten van belang: overzicht en praktische toepasbaarheid.
Een onderhoudsplan heeft pas echt toegevoegde waarde als het zowel generieke informatie voor het management biedt als concrete beschrijvingen van activiteiten met reële kosteninschattingen voor het operationele proces.
In samenwerking met OCS onderhoudsmanagement b.v. biedt NAOS opdrachtgevers een integrale oplossing, waarin strategische doelstellingen en dagelijkse praktijk verenigd worden.

Projectmanagement

top!

Bouwen is bij uitstek een activiteit die projectmatig georganiseerd wordt, maar ook veel onderhoudswerken hebben dat karakter. In een omgeving waarin continue bedrijfsprocessen plaatsvinden, als zorg en onderwijs, leiden bouwactiviteiten al gauw tot lastige verstoringen.
NAOS heeft in diverse bouwprojecten voor zorg- en onderwijsinstellingen samenwerking bereikt tussen "project" en "proces", waardoor het beoogde resultaat behaald wordt met een minimale overlast voor de gebruiker.

 
Contactgegevens | Adviesbureau NAOS | Hatertseweg 479 | 6533 GJ Nijmegen | 06 - 26562200 | p.versleijen@naos.nl